تاريخ : برچسب:, | 1:39 | نویسنده : دانشجویان گروه عمران

1.رانندگان لیفتراک ها باید دارای گواهینامه مخصوص رانندگی باشند.

2.رانندگان لیفتراک باید هر روز قبل از انجام کار لیفتراک  مورد استفاده را بازرسی نمایند که این بازرسی شامل موارد زیر است:- تنظیم باد لاستیکها و بازدید چرخها - اطمینان از سالم بودن برق - بازدید ذخیره سوخت و روغن - اطمینان از شارژ صحیح باطری - اطمینان از سالم بودن قسمت بالا برنده و متمایل کننده

3.هرگز بیشتر از حد مجاز نباید به بالا برها بار تحمیل نمود.

4.هرگز جهت تعادل بار نباید در انتهای لیفتراک وزنه و یا افراد سوار شوند.

5.استفاده از دو دستگاه لیفتراک برای جا به جا کردن بارهای سنگین ممنوع می باشد.

6.قبل از بلند کردن بار بایستی نسبت به سالم بودن سکوها و … و استحکام آنها با توجه به وزن بار اطمینان حاصل نمود.

7.در حین رانندگی بایستی به علائم رانندگی در کارگاه دقت نمود و در مسیرهای خط کشی شده حرکت کرد.

8.در سر بالایی ها و سرازیری ها مراقب وسیله نقلیه و بار موجود در آن باشید.

9. در موقع عبور از محوطه دربها ، راهروها و تونلها به ارتفاع سقف توجه کنید.

10.هرگز وسیله نقلیه را روشن رها نکنید و در موقع ترک آن سو ئیچ را از روی آن بردارید.

11.حمل اشخاص بوسیله لیفتراک اکیدا" ممنوع می باشد.

12. از کشیدن سیگار در نزدیکی باطریهای در حال شارژ و همچنین هنگام سوخت گیری اجتناب نمایید.

13.در موقع سوخت گیری وسیله نقلیه را خاموش نمایید.

14.عرض کلی لیفتراک با در نظر گرفتن بار نبایستی از 5/2 متر بیشتر باشد.

15.در موقع حرکت بدون بار فاصله لبه پایینی چنگک از سطح زمین نباید از 15سانتی متر کمتر باشد.

16.از حرکت سریع و دور زدن و توقف ناگهانی بایستی اجتناب کرد.

17.بایستی اطمینان داشت که بار متعادل بوده و در جای خود محکم شده است تا از لغزش احتمالی و سقوط بار جلوگیری شود.

 

سلام بازديد کننده عزيز **** اميدوارم لحظات خوبي را در وبلاگ مهندسي عمران سپري کنيد **** جهت بهتر شدن وبلاگ نظرات، پيشنهادات و انتقادات خود را در قمست ارتباط با مدير وبلاگ ثبت نماييد **** لطفاً در قسمت نظر سنجي وبلاگ ما را در جهت بهتر شدن وبلاگ ياري نماييد **** با تشکر **** براي همه شما دوستان عزيز از خداوند منان آرزوي سلامتي و تندرستي را دارم

تاريخ : برچسب:, | 1:35 | نویسنده : دانشجویان گروه عمران

 

الف پخش کردن مواد خاکی
از مهمترین عملیات گریدر پخش کردن مواد و مصالح خاکی درسطح زمین است البته مقدار مواد جابجا شده به ظرفیت گریدر بستگی دارد ظرفیت گریدر تابع عواملی مانند قدرت موتور کشش ماشین اندازه و ارتفاع تیغه میباشد مقدار موادی که گریدر میتواند جابجا کند بسیارکمتر از بولدوزر است بنابراین بهتراست موادی که باید توسط گریدر جابجا و توزیع شود، قبلا توسط ماشین آلاتی مانند بولدوزر برروی زمین پخش شده باشد تا ارتفاع توده خاکی خیلی زیاد نباشد.
ب- حمل مواد به کنارجاده
با تغییر زاویه تیغه گریدر قادرخواهد بود که مواد خاکی را به کنار مسیر حرکت هدایت کند دراین حالت موادخاکی در انتهای عقب گریدر انباشته شده و یک توده خاکی طولی درامتداد مسیر حرکت گریدر قرارگیرد زیرا درغیراینصورت قدرت کشش ماشین کم میشود و زاویه حمله به تیغه گریدر نیز تغییر میکند.

ج- شیب بندهای دقیق

 

برای شیب بندهای دقیق باید تیغه را با زاویه کوچکی نسبت به امتداد قائم ثابت کرد وارتفاع تیغه از سطح زمین باید طوری باشد که برآمدگی کوچک را بریده و گودالها را پر نماید بدین منظور همواره باید مقدار مواد خاکی درجلوی تیغه گریدر موجود باشد.

د- کندن جوی
گریدر رامیتوان برای کندن جویهای 7شکل و ذوزنقه ای شکل به کاربرد ماکزیمم عمق جوی حدود 3 فوت ( یک متر) وعرض آن حدود4فوت است برای جویهای با ابعاد بزرگتر بهتر است از خندق کن و بیل مکانیکی و وسایل حفاری استفاده کرد.


ه – بریدن و تراشیدن ترانشه ها
با تغییر زاویه گریدر و عمود کردن یا شیب زیاد لبه تیغه نسبت به سطح افق میتوان با حرکت درجهت طول ترانشه لبه های آنرا تراشید.

البته دومسئله را باید درنظرگرفت اول اینکه نوع مصالح ترانشه ها سنگی و صخره ای نباشد چون به لبه تیغه آسیب رسانده ویا عمل تراشیدن را غیرممکن میسازد مسئله دوم تراشیدن قسمت های پایین ترانشه و مرتب کردن آنها است تادرهنگام تراشیدن قسمت های بالای ترانشه مانع حرکت گریدر نشوند.

 

سلام بازديد کننده عزيز **** اميدوارم لحظات خوبي را در وبلاگ مهندسي عمران سپري کنيد **** جهت بهتر شدن وبلاگ نظرات، پيشنهادات و انتقادات خود را در قمست ارتباط با مدير وبلاگ ثبت نماييد **** لطفاً در قسمت نظر سنجي وبلاگ ما را در جهت بهتر شدن وبلاگ ياري نماييد **** با تشکر **** براي همه شما دوستان عزيز از خداوند منان آرزوي سلامتي و تندرستي را دارم

تاريخ : برچسب:, | 1:33 | نویسنده : دانشجویان گروه عمران

 

مهمترین مسئله در راهسازی میزان دانسیته و مقاومت لایه های راه میباشد این مقادیر باید درحد مطلوب باشد تا سطوح مختلف جاده در اثر تنش های وارده ناشی ازعبور بار تغییر شکل نداده و بتواند تحمل جذب وانتقال بار را از لایه های بالاتر به پایین تر داشته باشد براین منظور باید لایه های مختلف راه را تاحد قابل قبولی متراکم نمود.
نمود تراکم عبارتست از ازدیاد دانسیته خاک ازطریق نزدیک کردن ذرات و دانه های خاک به یکدیگر که معمولا با خارج کردن هوا ازفضاهای خالی بین ذرات خاک انجام میگیرد متراکم کردن خاک باعث اضافه شدن مقاومت خاک کم شدن قابلیت تغییر حجم کم شدن قابلیت نفوذپذیری خاک میگردد میزان تراکم پذیری خاک به دانسیته اولیه خاک خواص شیمیایی و فیزیکی خاک (نظیر توزیع دانه بندی چسبندگی وغیره) درصد رطوبت نوع و میزان نیروی متراکم کننده دارد.


انواع غلتکها

انواع غلتکها عبارتند از
1-غلتکهای پاچه بزی TAMPING FOOT  ROLLERS- SHEEPS FOOT ROLLERS
2- غلتکهای شبکه ای GRID MESH ROLLERS
3- غلتکهای ارتعاشی VIBRATORY MESH ROLLERS
4-غلتکهای فولادی صاف SMOOTH STEEL DRUM
5- غلتکهای پنوماتیک PNEUMATIC ROLLERS
6-غلتکهای کفشک دار SEGMENTED PAD ROLLERS
7-بولدوزرهای متراکم کننده SOIL COMPACTORS

 

غلتکهای پاچه بزی


غلتکهای پاچه بزی دارای استوانه ای مجهز به تعدادی پایه های بیرون آمده است واین پایه ها که به پاچه بزی موسومند به عمل تراکم کمک میکنند وجه تسمیه پاچه بزی این است که عمل کوباندن این غلتک شبیه اثری است که یک گله گوسفند یا بز برروی زمین برجای می گذارد این غلتک عمل تراکم را با استفاده ازفشار استاتیکی و همچنین کنترل انجام میدهد این غلتکها معمولات دارای چندین استوانه بوده وبه صورت جفتی هم بکارمی رود.


برای جزییات بیشتر در ادامه مطلب مراجعه فرمایید

 

سلام بازديد کننده عزيز **** اميدوارم لحظات خوبي را در وبلاگ مهندسي عمران سپري کنيد **** جهت بهتر شدن وبلاگ نظرات، پيشنهادات و انتقادات خود را در قمست ارتباط با مدير وبلاگ ثبت نماييد **** لطفاً در قسمت نظر سنجي وبلاگ ما را در جهت بهتر شدن وبلاگ ياري نماييد **** با تشکر **** براي همه شما دوستان عزيز از خداوند منان آرزوي سلامتي و تندرستي را دارم

ادامه مطلب
تاريخ : برچسب:, | 1:28 | نویسنده : دانشجویان گروه عمران

 

http://www.ce.ntu.edu.tw/photo/ntustadium/ntustadium6b.jpg

 

امروزه با توجه به استفاده روزافزون از سازه های فضاکار و با بوجود آمدن نرم افزارها در عرصه مهندسی عمران-سازه-، نوآوری هایی در زمینه طراحی و ساخت سازه های فضاکار صورت گرفته به نحوی که امروزه در دنیا شاهد محبوبیت روزافزون این نوع سازه ها هستیم و این محبوبیت ناشی از قابلیت منحصر بفرد این سازه ها است که عبارت از پوشش دهنه های بزرگ به جلوه های زیبا، وزن کم، سادگی تولید، سرعت نصب و ... است .

 

 

 

از طرفی با پیشرفت علم و تکنولوژی نیازها و خواسته های جدید در زمینه مهندسی سازه رخ داده است . عامل زمان اهمیت بیشتری یافته و باعث روی آوردن به سازه های پیش ساخته شده است، همچنین با افزایش جمعیت،جوامع بشری علاقه به داشتن فضاهای بزرگ بدون حضور ستون های میانی از جمله مراکز خرید و سوپرمارکت ها، مساجد، پل ها و سازه هایی که در مدار زمین قرار می گیرند نظیر بشقاب مخابراتی اشاره کرد .

 

 

 

این نوع سازه ها بدلیل اشکال بسیار متنوع از جمله گنبدی، چلیکی، قوسی، شبکه ای مسطح دو یا چند لایه و ...دارای جذابیت فراوان هستند . در این مقاله سعی شده است کلیاتی مفید و قابل کاربرد در زمینه سازه های فضاکار اجمالا بیان شود تا مورد استفاده دانشجویان قرار گیرد.

برای جزییات بیشتر در ادامه مطلب

 

 

سلام بازديد کننده عزيز **** اميدوارم لحظات خوبي را در وبلاگ مهندسي عمران سپري کنيد **** جهت بهتر شدن وبلاگ نظرات، پيشنهادات و انتقادات خود را در قمست ارتباط با مدير وبلاگ ثبت نماييد **** لطفاً در قسمت نظر سنجي وبلاگ ما را در جهت بهتر شدن وبلاگ ياري نماييد **** با تشکر **** براي همه شما دوستان عزيز از خداوند منان آرزوي سلامتي و تندرستي را دارم

ادامه مطلب
تاريخ : برچسب:, | 1:20 | نویسنده : دانشجویان گروه عمران

مقدمه

نگارش آیین نامه های مختلف در هر کشوری نشان دهنده ی پیشرفت و بالندگی ان کشور و رشد و توسعه ی علمی می باشد.
در ایران نیز از دهه 70 اقدام به ویرایش آیین نامه ها و مقررات ملی شده که نتیجه ی ان تحریر مقررات بیست گانه ی ساختمان وآیین نامه ی زلزله ایران و نیز آیین نامه ی بتن ایران ( آبا) می باشد.که ما در این مقاله به نکات ضعف و قوت آیین نامه ی بتن ایران خواهیم پرداخت.

 کلیات آبا

کلا ایین نامه ی بتن ایران در دو فصل مجزا نوشته شده که در ویرایش های پیشین کتاب در دو جلد ارائه می شده اما اکنون کتاب در قالب یک جلد مشتمل بر دو فصل ارائه می شود که فصل اول کتاب مربوط به ضوابط و مقررات لازمه در بتن و فصل دوم ان در مورد فرمولها و روشهای طراحی صحبت میکند.کلا آبا تحت واحد های نیوتن و میلیمتر نوشته شده و مقاومتهای تنشی را در واحد مگاپاسکال بیان میکند که این موضوع جای بحث دارد که در ادامه مقاله به این مورد خواهم پرداخت.

  ایرادات آبا

 به ایین نامه ی بتن ایران چهار ایراد بزرگ و مهم می توان وارد کرد ولی پیش از ان بهتر است کمی در مورد یکی از آیین نامه های بزرگ دنیا اشاره نموده و آبا را با انها مقایسه کنیم.

 درموسسه ی بتن آمریکا آیین نامه ای به نام  aciمنتشر ساخته که حاصل بیش از 70 سال مطالعه و تحقیق می باشد و هنوز هم در پویایی ان کوشش می کنند و این آیین نامه کارایی خودرا در طول سالیان دراز به اثبات رسانیده.

 1 انتخاب واحد ملی

هر آیین نامه ای در هر کشوری مستلزم انتخاب واحد ملی ان کشور می باشد به عنوان مثال آیین نامه ی بریتانیا در واحد اینچ و پوند نوشته شده است چرا که واحد ملی بریتانیا پوند . اینچ . یارد و گالن(در حجم ) می باشد.

اما در ایران واحد ملی ( منظور از واحد ملی واحد هایی است که عموم مردم به طور روزمره از ان استفاده می کنند)  کیلوگرم و نیز سانتی متر است که  کاربرد سانتیمتر عمومیت بیشتری نسبت به میلیمتر دارد.مثلا در کار گاههای ساختمانی همواره با سانتیمتر اندازه گیری میشود !
و نیز مفهوم کیلو گرم بهتر از نیوتن قابل درک است اما می بینیم برخلاف تمام گفته ها از نیوتن ومیلی متر استفاده شده است!

 2 : پاسکال واحد فشار  نه تنش! 

در آبا از واحد مگا پاسکال به عنوان مقاومت تنش بتن یا خاک استفاده شده . گویا نویسندگان آبا اطلاع ندارند که پاسکال واحد فشار است و فشار با تنش فرق دارد.(  پاسکال نام دانشمندی است که در زمینه ی فشار مایعات تحقیقات زیادی کرده و به احترام او واحد فشار را پاسکال انتخاب نموده اند)
برای روشن شدن تفاوت بین فشار و تنش بهتر است که تعریف هرکدام را ذکر نماییم...

تعریف فشار: فشار عبارت است ازنسبت نیرو بر سطح وارده یا همان تقسیم نیرو بر مساحت می باشد.

تعریف تنش: تنش عبارت است از نسبت دیفرانسیل مقدار نیرو بر دیفرانسیل مقدار مساحت سطح!

با توجه به دو تعریف فوق میتوان دریافت که توزیع فشار در سطح جسم همواره یکنواخت است اما توزیع تنش در سطح جسم یکنواخت نیست
به کار بردن اشتباهی واحدها خطایی است که در مقاطع مدرسه ای و اکثرا از دانش آموزان دوره ی دبیرستان سرمی زند واز اینکه هیئت تحریری آیین نامه ی ملی ایران مرتکب چنین اشتباهی شوند جای بسیار تعجب دارد!!!

  3 تغییر ظاهری فرمولها و از بین رفتن نموگرامها

اگر با دقت به فرمولهای ارائه شده ی آبا نگاه کنیم خواهیم فهمید که این فرمولها هیچ تفاوتی با فرمولهای ارائه شده توسط ایین نامه ی aciندارد .و کلا آبا کپی برداری کلمه به کلمه از ان ایین نامه می باشد و تنها در ضرایب اطمینان و ظاهر فرمولها تفاوت دیده می شود.تفاوت فرمولهای آبا در ظاهر آن است و علت آن اعمال ضرایب تبدیل واحد میباشد.لذا اگردر آبا از واحدهای ملی ایران استفاده می شده حتی فرمولها نیز مشابه ایین نامه ی aci می شدند.البته ما انتظارنداریم که هیئت چند نفری تحریری آبا در سازمان مطالعه و تحقیق مسکن و شهر      سازی  فرمولهای جدیدی برای بتن پیشنهاد دهند .اما با این کار خود باعث شدند که تمام جدولها و نمودارها که برای تسهیل در محاسبات در aci ارائه شده بود(مثلا نمودارهای اندرکنش ستونها) از بین برود و نیز ایین نامه ی آباهیچگونه نمودار و یا روش برای تسریع و تسهیل محاسبات ارائه نکرده و مهندسین مجبور هستند که فرمولهای درجه سه تیر یا ستون را به طرق ریاضی حل کنند که این کار مستلزم زمان زیاد میباشد.البته جدیدا یکی از اساتید دانشگاه اقدام به تبدیل نمودارهای   aci به واحد آبا کرده است.اما تا زمانی که آبا ان نمودارها را تایید نکند نمی توان اعتباری برای انها قایل شد و قطعا نمودارهای یاد شده دارای ایراداتی نیز می باشد.و نمیتوان به ان اعتماد کرد.

  4 عدم ساپورت جهانی از آبا

همان گونه که می دانید آبا از طرف هیچ کدام از نرم افزارهای نوشته شده حمایت نمی شودزیرا این ایین نامه از اعتبار جهانی لازمه نیز برخوردار نیست و از طرف دیگر همه ی مهندسین در طرحهای خود بایستی از ابا استفاده کنند خوب به علت عدم وجود نرم افزار ها و نیز عدم وجودنموگرامها به هیچ عنوان نمی توان از آبا استفاده کرد و این موضوع یک دردسر بزرگ برای مهندسین طراح می باشد.

 نواقص آبا

علاوه بر ایرادات فوق آبا از نواقصی نیز برخوردار است مثلا آبا در مورد طرح اختلاط بتن صحبتی نکرده و فقط طرح اختلاط بتن را به تجربه ی کارگران در کارهای کوچک و ازمون و خطا در ازمایشگاه برای پروژههای بزرگ در نظر گرفته است.

اما می دانیم که ایین نامه ی aci در مورد طرح اختلاط صحبت زیادی کرده و جدولهایی نیز معرفی نموده....ابا اصلا در مورد بتن غیر مسلح و سازههای بتنی پیش و پس تنیده صحبتی نکرده اما در ایین نامه ی aciبه همه ی موارد اشاره شده است.

 نکات قوت ایین نامه ی ابا

 

پس از کلی نقد. آبا نکات قوتی نیز دارد و ان در  ضرایب اطمینان است که ابادر ضرایب اطمینان دست بالا عمل کرده و جانب احتیاط را خوب رعایت نموده است.

سلام بازديد کننده عزيز **** اميدوارم لحظات خوبي را در وبلاگ مهندسي عمران سپري کنيد **** جهت بهتر شدن وبلاگ نظرات، پيشنهادات و انتقادات خود را در قمست ارتباط با مدير وبلاگ ثبت نماييد **** لطفاً در قسمت نظر سنجي وبلاگ ما را در جهت بهتر شدن وبلاگ ياري نماييد **** با تشکر **** براي همه شما دوستان عزيز از خداوند منان آرزوي سلامتي و تندرستي را دارم

تاريخ : برچسب:, | 1:16 | نویسنده : دانشجویان گروه عمران

 

ملاحضات

قيمت واحد

فهرست بهاء

مقدار

ارتفاع

عرض

طول

واحد

تعداد مشابه

شرح عمليات

رديف

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سلام بازديد کننده عزيز **** اميدوارم لحظات خوبي را در وبلاگ مهندسي عمران سپري کنيد **** جهت بهتر شدن وبلاگ نظرات، پيشنهادات و انتقادات خود را در قمست ارتباط با مدير وبلاگ ثبت نماييد **** لطفاً در قسمت نظر سنجي وبلاگ ما را در جهت بهتر شدن وبلاگ ياري نماييد **** با تشکر **** براي همه شما دوستان عزيز از خداوند منان آرزوي سلامتي و تندرستي را دارم

صفحه قبل 1 ... 7 8 9 10 11 ... 51 صفحه بعد

Page Up
بیست تمپ